R E W A N Ż Lizy Marklund jest powieścią sensacyjną, opartą na wzorach Forsythowskich: całkowicie fikcyjna akcja rozgrywa się w istniejących realiach, a opisane wydarzenia rzeczywiście mogły nastąpić. Sztokholm starał się o prawo organizacji letnich igrzysk olimpijskich w 2004 r., gdyby je otrzymał, zbudowano by stadion, na którym w powieści następuje wybuch i ginie człowiek. Czy Zamachowiec - przeciwny olimpiadzie - planował zniszczyć stadion i zabił przy tym przypadkową osobę? A może właśnie chciał zabić? Autor: Liza Marklund Tytuł: Rewanż Tytuł oryginału: Sprängaren Przekład ze szwedzkiego: Paweł Pollak Wydawnictwo: Książnica, Katowice 2002 Liczba stron: 384 ISBN 83-7132-572-X Gazeta „Kvällspressen” wysyła na miejsce zdarzenia szefową działu kryminalnego, Annikę Bengtzon, która poprowadzi własne, dziennikarskie śledztwo, trzymające czytelnika w napięciu do ostatniej strony. Opis pracy dziennikarza i funkcjonowania gazety, podany naprawdę z nerwem, wyczuciem i dużą znajomością tematu, stanowi jedną z największych zalet tej książki. Dzięki powieści „Rewanż”, która w ośmiomilionowej Szwecji sprzedała się w nakładzie - według różnych szacunków - 500-700 tysięcy egzemplarzy, Liza Marklund stała się najpoczytniejszą autorką w swoim kraju. |
Liza Marklund urodziła się na północy Szwecji (tuż pod kołem polarnym) 9 września 1962 r. Zaczęła pracować już po szkole podstawowej. Była magazynierem w warsztacie samochodowym, kasjerką w sklepie, sprzątaczką, bufetową, krupierką, pakowaczką oliwek w Izraelu, kelnerką w Londynie, statystką w Hollywood. Po ukończeniu kursów dziennikarskich przepracowała 15 lat w tym zawodzie, w prasie i telewizji. Zrezygnowała z dziennikarstwa, żeby napisać „Rewanż” (Sprängaren, 1998). Pierwszą jej książką byli wprawdzie „Ukryci” (Gömda, 1995) - reportaż o kobiecie prześladowanej przez męża do tego stopnia, że musiała opuścić Szwecję - ale książka przeszła z początku bez echa. „Rewanż” okazał się niebywałym sukcesem. Lizę Marklund obwołano w Szwecji królową kryminału. W następnych powieściach, „Studio sześć” (Studio sex, 1999), „Raj” (Paradiset, 2000), „Prime time” (2002) i „Czerwony wilk” (Den röda vargen, 2003), główną bohaterką znów jest Annika Bengtzon.
|
PODZIĘKOWANIA
W SPRAWIE TYTUŁU
Wznowienie